سبد خرید 0

علت کپک زدن کاغذ دیواری

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 16 بهمن 1402 در ساعت 19 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

شاید کپک زدن کاغذ دیواری برایتان کمی عجیب به نظر آید. اما باید بگوییم که متاسفانه این حالت وجود دارد. با توجه به اینکه طراحی داخلی ساختمان با کمک انواع مدل های کاغذ دیواری بسیار زیباتر شده و جلوه بیشتری نیز پیدا می کنند، استفاده از کاغذ دیواری در بسیاری از منازل و حتی اماکن تجاری- اداری هم مرسوم شده است.

اما باید این کار توسط یک تیم متخصص اتفاق بیفتد و البته در نگهداری کاغذ دیواری هم نکاتی را رعایت کنید. حالا ما قرار است در این مقاله به موضوع کپک زدگی کاغذ دیواری به طور ویژه بپردازیم.

تمیز کردن کاغذ

کندن کاغذ دیواری

بیشتر بخوانید  : با انتخاب مناسب ترین کاغذ دیواری به منزل خود زیبایی فراوانی ببخشید 

علت کپک زدن کاغذ دیواری

کپک کاغذ دیواری ناشی از رشد و نمو دسته ای از قارچها بر روی کاغذ دیواری است. مشخصه کپک ها این است که به سرعت تکثیر می شوند و می توانند در مدت زمان کوتاهی تمام منطقه مورد نظر را اشغال کنند. مهمترین مساله ای که در رابطه با تکثیر و رشد کپک ها در هر جایی، مطرح است، خطری است که برای سلامتی افراد ایجاد می کند. عامل اصلی که یک محیط را مستعد رشد و پرورش کپک می کند، رطوبت وگرمای مطلوب است. بنابراین باید راهکار های رفع رطوبت و نم دیوار را بدانیم

کپک ها در فضاهای تاریک هم رشد بهتری دارند. رشد آنها می تواند سبب آسیب رسیدن به دیوارها و پوسیدگی اسباب چوبی منزل هم شوند. تاثیر مخرب کپک ها بر روی ریه و تنفس بسیار زیاد است. حتی آنها می توانند سبب بروز حملات آلرژیک شوند و نقص در سیستم ایمنی افراد بوجود آورند.

کپک کاغذ دیواری را چگونه تشخیص دهیم؟

کپک ها اغلب با لکه های سبز یا خاکستری خود را در محل نشان می دهند. وقتی هاگ این نوع قارچ ها در محیط مساعد و مرطوب قرار بگیرد، به سرعت تکثیر شده و برای زنده ماندن خود همه مواد اطراف را از بین می برد.

آنها می توانند به راحتی وسایل چوبی،فرش، دیوار و گچ و دیگر وسایل زندگی شما را به راحتی تجزیه و هضم نمایند. کپک کاغذ دیواری معمولا بوی پوسیدگی می دهد. اگر با یک پارچه آغشته به محلولی که کلر دارد روی محل مورد نظر بکشید بعد از دو یا سه دقیقه پاک می شود. این علائم می تواند نشان از کپک باشد.

رنگ کپک ها

کپک کاغذ

 بیشتر بخوانید : برای اطلاع از قیمت انواع کاغذ دیواری وارد شوید 

 چرا کاغذ دیواری کپک می زند؟

مهمترین مساله در کپک زدن کاغذ دیواری وجود رطوبت و عدم تهویه و نور مناسب در فضا است. این سه عامل در کنار هم می توانند خیلی راحت شرایط را برای تکثیر کپک ها فراهم کنند. شما اگر دلیل اصلی ایجاد رطوبت در محیط خود را بدانید، با برطرف کردن آن یا تعدیل در شرایط، می توانید از ادامه پیدا کردن کپک زدگی جلوگیری کنید. هر چقدر هم شما به برطرف کردن کپک از روی کاغذ دیواری بپردازید اما جلوی منشا آن را نگیرید، بی فایده است.

گاهی اوقات هم به دلیل بی کیفیت بودن کاغذ دیواری و یا پی وی سی، هوا نمی تواند در زیر کاغذ دیواری جریان داشته باشد. این کاغذ دیواری ها معمولا ارزانتر هستند و دلیل آن هم همین مورد است.

چطور جلوی کپک زدگی کاغذ دیواری را بگیریم؟

باید عامل کپک زدن کاغذ دیواری را از بین ببرید. اگر اتاق شما دارای تهویه مناسب دائمی نیست، سعی کنید در طول روز یکی دو نوبت برای دقایقی پنجره های خانه را باز بگذارید تا هوای تازه جریان پیدا کند. اگر نور آفتاب به داخل اتاق شما تابیده می شود، سعی کنید پرده ها را کنار بزنید و حتما از نور خورشید استفاده کنید.

کپک کاغذ دیواری

کاغذ دیواری

بیشتر بخوانید : در این قسمت میتواند با با طرح های کاغذ دیواری 1401 آشنا شوید  

نحوه از بین بردن کپک زیر کاغذ دیواری

در بسیاری از مواقع راه حل رهایی از کپک کاغذ دیواری فقط، کندن کاغذ دیواری از آن نقاط است. اما در موارد جزئی و ابتدائی تر می توانید از شستشوی محل مورد نظر استفاده کنید. برای از بین بردن هر نوع کپک، یک نکته را حتما در نظر داشته باشید، اینکه در هنگام نظافت و بازسازی آن منطقه از ورود کپک و گرد آن به داخل ریه خود جلوگیری کنید. حتما با دستکش کار کنید و ماسک محافظ بزنید.

برای پاک کردن کپک کاغذ دیواری باید از مخلوط مواد شوینده استفاده کنید. مثلا آب و صابون را با هم مخلوط کرده و با اسفنج بر روی محل مورد نظر بکشید. برای ضدعفونی کردن می توانید از محلول آب و سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. حتی می توانید از وایتکس و آب برای تمیز کردن و سفید شدن آن منطقه کمک بگیرید.بنابراین بهتر از از کاغذ دیواری ضد آب استفاده کنید 

اگر می خواهید کپک های روی کاغذ دیواری را از بین ببرید، قبل از هر اقدامی، اول محلول مورد نظر و شوینده خود را در بخشی از کاغذ دیواری امتحان کنید. تا اگر اثر مخربی داشت، خیلی زود متوجه شوید. بعد از پاک کردن کپک ها باید منطقه را کاملا خشک کنید. گاهی اوقات از اسپری های ضد کپک هم می توانید کمک بگیرید.

متاسفانه کپک زدن کاغذ دیواری در مواقعی آنقدر شدید و پیشرونده است که تنها چاره شما کندن کاغذ دیواری است.

روشهای حفظ و نگهداری کاغذ دیواری از کپک زدگی

کاغذ دیواری زمانی کپک می زند که بهداشت رعایت نشده باشد  و یا کاغذ دیواری بی کیفیت باشد. پس باید در انتخاب کاغذ دیواری و همچنین حفظ آن نکاتی را مد نظر داشته باشید. نکاتی که باید در نظر بگیرید شامل :

  • بهتر است کاغذ دیواری خود را گردگیری نمایید.
  • کاغذ دیواری را باید در زمانهای معینی بشویید.برای اطلاع از نحوه شستشو کاغذ دیواری وارد شوید
  • هر گونه رطوبت بوجود آمده بر روی کاغذ دیواری را در اسرع وقت بگیرید و خشک کنید.
  • برای قسمت های مرطوب منزل مانند سرویس بهداشتی و حمام و نقاط اطراف آن از کاغذ دیواری های جنس خوب استفاده کنید.
  • سعی کنید به جای کاغذ دیواری از جنس کاغذ، از جنس قابل شستشوی وینیل استفاده کنید. به دلیل وجود لایه مقاوم وینیل مایع، استحکام بالاتری داشته و برای محیط های مرطوب بسیار مفیدترند.
  • کاغذ دیواری نانون هم برای محیط های مرطوب بسیار مفید است. هم استحکام خوبی دارند، هم دوستدار محیط زیست اند و هم تنفس پذیری دارند.

بیماری سندروم ساختمان بیمار

آیا تا به حال چیزی راجع به بیماری سندروم ساختمان بیمار شنیده اید؟ بیماری سندروم ساختمان بیمار نوعی بیماری است که با علائم و نشانه های آزار دهنده ای که دارد افراد ساکن یک ساختمان را درگیر می کند و موجب حس ناخوشایندی در آن ها می شود؛ مشکلات تنفسی، سر درد، خستگی، آلرژی و ... از علائم اصلی این بیماری به شمار می آیند.

دو نمونه از دلایل و عواملی که باعث بروز این بیماری می شوند آلوده کننده های شیمیایی داخل یا خارج ساختمان و آلوده کننده های بیولوژیکی مانند ویروس ها، قارچ ها و کپک ها هستند؛ زمانی که کپک و قارچ در محیط داخلی ساختمان ها دیده شود این بیماری به مرور زمان شکل می گیرد.

کپک و قارچ می تواند در قسمت های مختلفی از خانه دیده شود؛ اما طبق گزارشات بیشترین جاهایی که می توانند مستعد از این آلودگی ها باشند، دیوارها و پوشش رویشان یعنی کاغذ دیواری ها هستند؛ شاید با خود فکر کنید که کپک  و قارچ زدن کاغذ دیواری به هیچ عنوان ممکن نیست و کمی غیر منطقی به نظر می رسد؛ اما واقعیت این چنین نیست و کاغذ دیواری ها نیز احتمال دارد بنا به هر دلیلی دچار کپک زدگی و قارچ شوند و در صورتی که به رفع آن ها توجهی نشود باعث بروز بیماری سندروم ساختمان بیمار شوند.

برای آن که بتوانید از قارچ و کپک زدگی دیوارها و کاغذ دیواری در ساختمان خود پیشگیری کنید و علائم بیماری نام برده را به حداقل برسانید باید در استفاده از کاغذ دیواری نکاتی را رعایت کنید که یکی از مهم ترین آن ها این است که نصب کاغذ دیواری را به دست افراد متخصص این کار بسپارید و در نحوه نگهداری و تمیز کردن کاغذ دیواری هایتان کوشا باشید.

حالا شاید این سوال برایتان پیش آید که به چه دلیل کاغذ دیواری کپک می زند؟ زمانی که قارچ ها بر روی دیوار زیاد شوند و تکثیر یابند کپک روی کاغذ دیواری ها شکل می گیرد و این آلوده کننده ها در مدت زمان کوتاهی می توانند که رشد و تکثیر یابند و تمام دیوار و پوشش آن را اشغال نمایند و سلامت افراد را به خطر بیندازند.

پس اگر با چنین معضلی در کاغذ دیواری هایتان روبرو شدید، حتما در کوتاه ترین زمان نسبت به از بین بردن آن ها اقدامات لازم را انجام دهید تا هم بیماری تان به خطر نیفتد و هم این که دیوار و دیگر وسایل تان به مرور زمان خراب نشود.

کپک زدن کاغذدیواری

بیشتر بخوایند : برای دریافت اطلاع در زمینه کاغذ دیواری پشت تلوزیون روی لینک کلیک کنید   

کلام پایانی

کپک زدن کاغذ دیواری، به دلیل مرطوب بودن محیط اتفاق می افتد. اگر جلوی رشد کپک که نوعی قارچ است، گرفته نشود به سرعت تکثیر شده و برای سلامتی بسیار خطرناک خواهد بود.  می توان کپک روی کاغذ دیواری را از بین برد. معمولا با شستشو می توانیم کپک را پاک کنیم. حتما نکات بهداشتی را در این میان رعایت نمایید.

ارسال نظر

طاهره :
0 0
سلام و درود.. خب واسه خونه ای که هم کوچیکه هم نورگیر و پنجره نداره که هوا عوض بشه و هم رطوبت داره و برای پوشش نم دیوارها میخان کاغذی دیواری بشه باید چیکار کرد؟
مدیریت :
0 0
درود بر شما برای پوشاندن دیوارهای مرطوب بهتر است از دیوارپوش استفاده شود.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()