سبد خرید 0

نحوه ساخت پارکت و ویژگی‌های آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 23 دی 1402 در ساعت 9 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پارکت یکی از به‌روز‌ترین و زیباترین محصولاتی است که برای زیباسازی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌گردد. ولی بسیاری از افراد با انواع پارکت، جنس آن و تفاوت آن با سایر محصولات مشابه مانند لمینت آشنا نیستند. در نتیجه این موضوع باعث سردرگمی افراد هنگام انتخاب پارکت می‌شود. اگر شما هم قصد تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید و برای خرید پارکت دچار تردید هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پارکت

تفاوت پارکت، لمینت و...

پارکت‌ها در واقع پازل‌هایی ساخته شده از جنس چوب خالص درختان هستند که برای زیباسازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه ساخت پارکت با محصولات مشابه بسیار متفاوت است. اصلی‌ترین تفاوت پارکت و لمینت این است که لمینت ساخته شده از چندین لایه چوب فشرده شده و MDF است. همین موضوع اصلی‌ترین فاکتور خریداران هنگام انتخاب است.

 پارکت به علت استفاده از چوب خالص، عمر بیشتری دارد. همچنین گرما و حس مثبت بیشتری در محیط جاری می‌نماید ولی در عین حال در برابر آب و اجسام نوک‌تیز مقاوم نیست. در حالیکه لمینت عمر کوتاه‌تری داشته (حدود ده سال) ولی مقاومت بیشتری نسبت به آب و ضربه دارد. قابل ذکر است که نوع دیگری از این دو محصول وجود دارد که پارکت-لمینت نام دارد و جنس آن مخلوطی از هر دو بوده و کارآیی و عمر بهتری نسبت به هر دو نوع دارد. انتخاب اینکه کدام یک از این موارد بهتر است براساس نظر خریدار و ویژگی‌های منزل او متغیر است.

 

نحوه  ساخت پارکت    ساخت پارکت

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب پارکتی است که با چوب درختان مختلف به تولید می رسد و جزو بهترین، سالم ترین و زیباترین پارکت ها در جهان به شمار می آید که افراد زیادی علاقمند به استفاده از آن هستند؛ این دسته از کفپوش ها در هر محیطی که استفاده شوند گرما و صمیمیت را برای آن به ارمغان می آورند و در زیبایی دکوراسیون های داخلی نقش بسزایی دارند.

پارکت های تمام چوب با کلیدهایی که دارند به راحتی به یکدیگر اتصال داده می شوند و برای نصب آن ها به هیچ گونه چسب یا ملاتی احتیاج نخواهد بود؛ این نمونه از پارکت ها به دلیل موادی که در ساختارشان استفاده می شود از لحاظ استقامت و دوام در درجه بالایی قرار دارند و در برابر آب و رطوبت هم تا حد امکان  مقاوم هستند.

 

پارکت مهندسی شده

پارکت مهندسی شده از رایج ترین پارکت ها در این عصر جدید است؛ در معرفی ویژگی ها و مشخصات پارکت مهندسی شده می توان به این موضوعات اشاره داشت که کفپوش های نام برده قابلیت برداشته شدن، نصب مجدد و جا به جایی را دارند، به راحتی نظافت می شوند و با توجه به استحکام بالایی که دارند از قیمت به صرفه ای برخوردار هستند.

پارکت مهندسی شده متشکل از دو یا چند لایه مختلف است که لایه های زیرین آن با چوب های ارزان قیمت و لایه های فوقانی آن با چوب های با کیفیت و گران ساخته می شوند؛ این نوع از پارکت ها دوام و ماندگاری بالایی نسبت به محصولات مشابه دارند و در برابر خمش و حرارت نیز پایدار هستند و در ابعاد بزرگ به تولید می رسند.

پارکت مهندسی شده نصب آسانی دارد و در طرح و رنگ های مختلف قابل تولید می باشد و سلایق مختلف را پوشش می دهد و به دلیل این ویژگی های منحصر به فرد در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است و فروش بالایی دارد.

 

پارکت اشباع شده با اکریلیک

پارکت های مهندسی شده را می توان با اشباع چوب از رنگ و اکریلیک مایع که همه سلول های چوب را آغشته می کند و ساختار چوب را تقویت می نماید به جهت بیشترین سایش تقویت نمود؛ پارکت اشباع شده با اکریلیک در برابر ضربه، سایش، فرو رفتگی و فشار از خود بیشتر پایداری را نشان می دهد.

نحوه تولید پارکت اشباع شده با اکریلیک این گونه است که در ابتدا رنگ به داخل چوب نفوذ می کند تا اعماق آن پیش می رود که در این حالت قسمت های ی که دچار فرسودگی هستند با رنگ مختلف نمایان نمی شوند و نقاط در معرض آفتاب و نور خورشید نیز کم رنگ نخواهند شد.

به جهت پردازش پارکت و روکش اشباع شده با اکریلیک، در ابتدای کار چوب را در خلاء قرار می دهند تا به وسیله این کار قند و شیره های موجود در آن از بین بروند و سلول های چوبی خشک و بدون قند و شیره شوند؛ پس از این کار اکریلیک مایع به جای شیره اصلی به سلول هایی که خالی شده اند تزریق می شود و بعد از این که خشک شد، روکش را سنباده می زنند و آن را به لایه اصلی اتصال می دهند و در انتها هم محصول مجددا سنباده کاری می شود تا سطح آن مقاوم تر و با دوام تر گردد.

 

نحوه ساخت پارکت چگونه است؟

اگر تصمیم شما خرید پارکت است، ممکن است بخواهید بدانید پارکت چگونه ساخته می‌شود؟ و یا پارکت باید چگونه ساخته شود تا کیفیت بهتری داشته باشد. کیفیت این کفپوش چوبی یکی از مهم‌ترین المان‌های قابل بررسی در هنگام انتخاب است که به نحوه ساخت پارکت بستگی دارد. در ادامه مراحل ساخت پارکت را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

همانطور که گفتیم پارکت از چوب خالص درخت یعنی تنه‌های بریده شده درخت ساخته می‌شود. پس مسیر ساخت پارکت از جنگل شروع می‌شود. کارشناسان ابتدا درخت‌هایی با کیفیت چوب مناسب ساخت پارکت را انتخاب کرده و برای قطع شدن نشانه‌گذاری می‌کنند. درخت‌هایی که برای ساخت پارکت استفاده می‌شوند می‌توانند مانند بلوط قرمز، افرا، چری، راش، گردو و... باشند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. تنه‌های بریده شده چوب پس از قطع و سورت شدن به کارخانه فرستاده شده و برش داده می‌شوند. سپس چوب‌های برش خورده با استفاده از گونیا و دستگاه‌های مخصوص صاف و یکسان می‌شوند.

کار برش دادن الوارهای چوب برای ساخت پارکت می‌بایست بسیار دقیق انجام شود، این کار هم از لحاظ کیفی مهم است هم از لحاظ زیبایی نهایی پارکت. اگر الوارهای چوبی به خوبی برش داده نشوند قطعات پارکت به خوبی کنار هم چفت نمی‌شوند و هنگام راه رفتن صدا‌های آزاردهنده تولید می‌کنند. سایز الوارهایی که برای ساخت پارکت استفاده می‌شوند در دنیا یکسان است و استاندارد مشخصی دارد. میزان انحراف در برش تخته‌های چوبی پارکت باید کمتر از 0.01 باشد.

مرحله دوم

در مرحله دوم چوب‌های برش خورده در شرایطی خاص قرار می‌گیرند تا خشک شوند. چگونگی خشک شدن چوب یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه ساخت پارکت است. زیرا وجود رطوبت در چوب باعث دفرمه شدن پارکت در حین کار می‌گردد. خشک شدن در دو مرحله انجام می‌شود که با توجه به جنس چوب بین 5 تا 21 روز زمان می‌برد. در طی این مدت رطوبت چوب مداوم چک می‌شود.

مرحله سوم

در مرحله بعد برای بالا بردن کیفیت چوب، تخته‌های چوب با کیفیت و خشک شده را با فرمولی خاص به یکدیگر می‌چسبانند و تخته‌ای چند لایه می‌سازند. این کار برای جلوگیری از به وجود آمدن شیار در پارکت و بالا بردن تحمل‌پذیری آن است. با وجود این کار اگر در حین ساخت پارکت شیاری در لایه‌های بالایی به وجود بیاید، با استفاده از سمباده و مواد شیمیایی ترمیم خواهد شد. کیفیت نهایی پارکت چوبی، به این مرحله‌ی چند لایه‌ سازی بسیار وابسته است.

 

پارکت براق

آخرین گام در نحوه ساخت پارکت

در آخرین مرحله ساخت پارکت چوبی، تخته‌های چند لایه تولید شده باید به شکل کاربردی دربیایند. این مرحله شامل چند بخش زیر است:

  1. تخته‌های چوب سمباده خورده و صیقل داده می‌شوند.
  2. به شکل پازل فرم داده می‌شوند تا قابل نصب و اجرا شوند.
  3. متناسب با نوع کار در چند مرحله رنگ و روغن مخصوص زده می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا ویژگی‌ها و نحوه ساخت پارکت را بررسی نماییم. پارکت در عین زیبایی منحصر به فردی که به محیط می‌بخشد، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد تا بتوان مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارکت‌های چوبی آن است که حتی پس از مدت طولانی استفاده، کیفیت آن کم نمی‌شود و تغییرات ظاهری آن را نیز می‌توان با ساب زدن و مواد شیمیایی به شکل اولیه برگرداند. برای دیزاین داخلی منازل استفاده از پارکت در کنار یک کاغذ دیواری شیک می‌تواند نمای بسیار لوکسی به وجود بیاورد. از این رو اگر قصد بازسازی خانه قدیمی خود را دارید شرکت طراحی دکوراسیون داخلی رونیا برترین و زیباترین انواع پارکت و کاغذ دیواری را به شما ارائه می‌نماید. برای مشاهده محصولات رونیا اینجا را کلیک کنید. 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
سایر مقالات
دکور مغازه با کاغذ دیواری دکور مغازه با کاغذ دیواری کاغذ دیواری مناسب کافه کاغذ دیواری مناسب کافه قیمت کاغذ دیواری شاین دار چقدر است قیمت کاغذ دیواری شاین دار چقدر است بازسازی خانه با کمترین هزینه بازسازی خانه با کمترین هزینه آیا پارکت حشره میزند آیا پارکت حشره میزند هزینه بازسازی سرویس بهداشتی هزینه بازسازی سرویس بهداشتی هزینه کاغذ دیواری خانه 50 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 50 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 120 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 120 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 90 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 90 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 80 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 80 متری برآورد هزینه کاغذ دیواری در سال ۱۴۰۳ برآورد هزینه کاغذ دیواری در سال ۱۴۰۳ هزینه کاغذ دیواری خانه ۷۰ متری هزینه کاغذ دیواری خانه ۷۰ متری پارکت فضای اداری چه ویژگی های دارد پارکت فضای اداری چه ویژگی های دارد هزینه کاغذ دیواری خانه 60 متری هزینه کاغذ دیواری خانه 60 متری خرید پوستر دیواری در کرج خرید پوستر دیواری در کرج بازسازی خانه را از کجا شروع کنیم بازسازی خانه را از کجا شروع کنیم معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1403 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1403 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟
نمایش همه
علاقه مندی ها ()