سبد خرید 0

ضریب سایشی پارکت چیست ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 دی 1402 در ساعت 10 : 25 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاید برای شما پیش آمده باشد هنگام خرید پارکت فروشنده به شما درباره کلاس سایش آن نکاتی را اعلام کند و اصطلاحاتی مانند کلاس AC4 یا AC 3  استفاده کند . آیا  میدانید کلاس سایش پارکت چیست ؟ آیا تفاوت AC 4  و AC 3  را میدانید ؟  آیا میدانید چند نوع درجه بندی پارکت داریم ؟

ما در این مقاله به طور کامل در خصوص کلاس سایش پارکت و انواع آن صحبت کردیم تا شما بتوانید بهترین پارکت را مناسب استفاده خود بخرید .

مقاومت سایشی پارکت یا کلاس سایش پارکت لمینت یکی از اصطلاحات پارکت لمینت است که برای مشخص نمودن سختی پارکت در برابر خط و خش بکار میرود. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید قبل از خرید پارکت لمینت بدانید، کلاس سایش که با درجه بندی AC مشخص میشود در غیر این صورت پس از گدشت چند وقت برای زنده نگه داشتن جذابیت پارکت خود مجبور به پولیش زدن پارکت و یا راه های دیگر میشود . 

انتخاب پارکت مناسب

درجه بندی AC  چیست ؟  

به نقل از ویکی دکو

درجه بندی مقاومت سایشی پارکت توسط سازمان تولید کنندگان پارکت لمینت در اروپا ایجاد شد که بعدا به صورت استاندارد جهانی برای محصول پارکت لمینت تبدیل شد.

AC برگرفته از کلمه‌ی Abrasion Class است که به معنای مقاومت سایشی در برابر سیگار، آب و ضربه را مشخص می‌کند است.

مزایای کف های مقاوم در برابر سایش کدامند ؟

  1. کف پوش های مقاوم در برابر خراش باعث زنده ماندن جذابیت پارکت میشود.
  2. در صورت استفاده از پارکت ضد خراش دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای تعمیر یا تعویض کف به دلیل فرسودگی سطح یا ظاهر نامناسب نیستید .

انواع ضریب سایشی پارکت لمینت

مقاومت پارکت لمینت‌ها نسبت به عملکردشان در برابر یک سری فاکتورها و موارد درجه بندی می‌شوند . این موارد شامل ضربه، حرارت، رطوبت، خراش، لک و ساییدگی هستند هر پارکتی که درجه بندی بالاتری داشته باشد به این معناست که و کیفیت پارکت لمینت بالاتر خواهد بود.در اینجا به انواع کلاس سایش پارکت لمینت اشاره میکنیم .

درجه بندی

  • کلاس سایش AC1

این کلاس پایین ترین میزان مقاومت در برابر سایش در برابر عوامل گفته شده را دارد که کاملا کاربری مسکونی دارد و برای فضاهای کم تردد مانند اتاق خواب ها توصیه می شود. این نوع پارکت جز ارزان ترین های هستند . شما میتوانید با مرجعه به نحوه انتخاب پارکت مناسب خانه از این مورد بیشتر مطلع شوید .

  • کلاس سایش AC2

همانطور که گفته شد با بالاتر رفتن کلاس سایش پارکت ها مقاومت آنها در برابر سایش بیشتر میشود . پارکت های کلاس سایش AC2  نیز برای کاربری مسکونی مناسبند . اما توصیه می شود که پارکت های AC2 را در اتاق های پذیرایی استفاده کنید. 

  • کلاس سایش AC3

کلاس AC3 میزان مقاومت مطلوبی در برابر سایش دارد و برای اکثر فضاهایی که تردد معمولی دارند مثل دفاتر اداری کم تردد  و کفپوش منازل می توان استفاده نمود. بهترین نوع این پارکت ها ، پارکت لمینت یشیل میباشد 

یشیل

  • کلاس سایش AC4

از کلاس سایش AC 3  به بعد سطح مقاومت به حد ایده آل میرسد . به همین دلیل این کلاس از میزان مقاوت بسیار خوبی در برابر سایش برخوردار است و اصولا از این نوع پارکت لمینت برای مکان های عمومی مانند کتابخانه ها، بوتیک ها ، کافی شاپ ها و مکان هایی با این مقدار تردد به کار می روند.بهترین نوع پارکت با این ضریب سایشی پارکت لمینت لیزارد میباشد . 

لیزارد

  • کلاس سایش AC5

این نوع لمینت ها دارای کلاس AC5 هستند از مقاوم ترین کفپوش ها می باشند که باید برای مکان های عمومی با تردد بسیار بالا مثل لابی هتل های بزرگ یا لابی برج های مسکونی پر تردد استفاده شود . پارکت 12 میل فوم دار بهترین محصول با این ویژگی میباشد . 

دلایل عدم محبوبیت لمینت AC5

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که هرچه عدد AC بیشتر باشد مقاومت سایشی پارکت نیز بالا می رود؛ اما به چه دلیل پارکت لمینت AC5 از محبوبیت بالایی برخوردار نیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم درست است که این نوع پارکت لمینت از مقاومت و درجه سایشی بالاتری برخوردار است؛ ولی دارای نقاط ضعفی می باشد که نمی توان از آن ها برای پوشاندن کف منازل استفاده کرد.

پارکت لمینت AC5 شاید از لحاظ مقاومت در بالاترین سطح باشد؛ اما جنس و روکش زمخت و زبر آن باعث می شود که هنگام راه رفتن بر روی آن کف پاها زخمی و دچار آسیب شوند؛ به همین منظور استفاده از این پارکت ها در منازل مسکونی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چگونگی تعیین ضریب اصطکاک سایشی لمینت

پارکت ها از آن دسته محصولاتی هستند که امروزه برای پوشش کف ساختمان ها به وفور استفاده می شوند و سطوح کیفی مختلفی دارند؛ در حقیقت سطح کیفی این پوشش دهنده ها با یک استاندارد تحت عنوان مقاومت سایشی مورد سنجش قرار می گیرد که با حروف AC نشان داده می شود و اعدادی بین یک تا پنج دارد و به هر اندازه که این اعداد بزرگتر باشند مقاومت پارکت نیز افزایش می یابد و این محصول مقاوم تر است.

به عبارت ساده تر، هر عددی از AC نسبت به عدد قبل خود حدود 60 درصد پوشش دهی بیشتری دارد؛ به عنوان مثال کفپوش AC4 از AC3 حدود 60 درصد پوشش دهی بیشتری دارد و می تواند در برابر حرارت، ضربه و رطوبت از خود مقاومت بالاتری نشان دهد.

از چگونگی تعیین ضریب اصطکاک سایشی لمینت چه می دانید؟ همان طور که می توجه شدید، ضریب سایشی در واقع تعیین کننده مقاومت پارکت در برابر حرارت، رطوبت، سایش و لک می باشد و به هر اندازه که پارکت ضریب سایشی بیشتری داشته باشد در برابر عوامل نامبرده نیز مقاوم تر است؛ تعیین ضریب اصطکاک سایشی لمینت با عنصری تحت عنوان آلومینیوم تری اکسید انجام می شود و به هر اندازه که این عنصر در پارکت بیشتر باشد ضریب سایشی و مقاومت محصول نیز بالاتر خواهد رفت و در اصل این عنصر است که مقاومت سایشی پارکت بسته به اندازه آن می باشد.

معرفی انواع پارکت های لمینت با کلاس بالای سایش

حال که با یکی از مهم ترین فاکتور های انتخاب پارکت آشنا شدید میخواهیم به شما چند نوع از مقاوم ترین پارکت ها را معرفی کنیم . 

پارکت آلتون طوسی کد70  پارکت استارلند کد 252 پارکت آلتون قهوه‌ای  کد 79 پارکت رولکس کد 6058

کدام استاندارد سایشی را بخریم؟

کدام استاندارد سایشی را بخریم؟ این سوال بسیاری از افراد است که در هنگام خرید پارکت لمینت با آن روبرو می شوند و با توجه به این که گفتیم لمینت هایی که دارای استاندارد سایشی AC5 هستند اصلا برای استفاده در منازل مسکونی مناسب نیستند در پاسخ به این سوال باید گفت که  اگر متمایل هستید که کف منزل خود را با پارکت لمینت بپوشانید، پیشنهاد ما به شما این است که پارکت هایی را با استاندارد سایشی AC4 انتخاب نمایید؛ چرا که این نوع از پارکت ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای پوشش کف بسیاری از فضاها مناسب هستند و مزیت های زیادی دارند.

پارکت لمینت هایی که از استاندارد سایشی AC3 برخوردار هستند برای استفاده در اتاق ها و محیط هایی که در آن ها تردد کمتر است مورد استفاده قرار می گیرند و مقاومت شان از دو نمونه دیگر کمتر می باشد و در متنوع ترین طرح و رنگ ها هم به تولید می رسند.

عوامل تعیین کننده طول عمر پارکت پس از نصب

آیا می دانید که بعد از نصب پارکت طول عمر آن ها به چه عواملی بستگی دارد؟ برای آن که بتوانید دوام پارکت هایی که استفاده می کنید را بالا ببرید باید به مواردی که در ادامه برایتان بیان می کنیم توجه داشته باشید.

  • به طور مرتب پارکت هایتان را شستشو داده و آن ها را تمیز کنید تا هم ظاهرشان زیبا بماند و هم این که دوامشان بالاتر رود؛ توجه داشته باشید که شستشو این کفپوش ها به شکل غیر اصولی نتیجه عکس به همراه دارد و از عمر پارکت می کاهد.
  • از قرار دادن اجسام سنگین یا نوک تیز بر روی پارکت ها جدا خودداری نمایید.
  • توجه داشته باشید اگر که از سیستم گرمایش کف استفاده می کنید به هیچ عنوان کف منزل خود را با پارکت پوشش ندهید.
  • اگر در مناطق شرجی زندگی می کنید، هر گونه رطوبت می تواند موجب صدمه به پارکت هایتان شود، پس به این نکته توجه داشته باشید.
  • تابش مستقیم نور به پارکت می تواند به مرور زمان منجر به تغییر رنگ این پوشش دهنده ها شود، پس اگر نور به طور مستقیم به منزل تان می تابد از پارکت برای پوشاندن کف آن استفاده نکنید.

عوامل تعیین کننده دوام پارکت در هنگام نصب

برای آن که دوام پارکت تان بالاتر رود در زمان نصب این پوشش دهنده باید به نکاتی توجه داشته باشید که برخی از آن ها موارد زیر را شامل می شوند.

  • قبل از نصب پارکت حتما برای این کار از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا هیچ مشکلی برایتان به وجود نیاید.
  • در زمان نصب پارکت و قبل از آن حتما زیرسازی پارکت را به درستی انجام دهید تا به مرور زمان این پوشش دهنده ها کنده نشوند.
  • از فوم سایلنت قبل از نصب پارکت حتما استفاده کنید؛ چرا که این فوم ها هم عایق هستند و هم این که دوام پارکت را بالاتر می برند.
  • توجه داشته باشید که پارکت ها را بدون هیچ درز یا پستی بلندی نصب کنید و تمام آن ها را هم دما نمایید.
  • به آب و هوا منطقه تان توجه داشته باشید؛ اگر در مناطق شرجی هستید از نوع ضد آب این پوشش دهنده ها استفاده نمایید.

با رعایت تمامی نکاتی که در اختیارتان قرار دادیم می توانید عمر و دوام پارکت های خود را بالا ببرید و از بهترین نوع این پوشش دهنده ها استفاده کنید؛ باز هم متذکر می شویم که ضریب اصطکاک سایشی پارکت از مهم ترین معیارهایی می باشد که شما در زمان خرید پارکت لمینت باید به آن توجه داشته باشید؛ از پارکت هایی که مقاومت سایشی کمتر از AC3 دارند اصلا برای پوشش کف منزل استفاده نکنید و محصولاتی که زیر سایشی شان Ac5 است نیز انتخاب خوبی برای پوشش کف منازل نمی باشند؛ چرا که روکش زمختی دارند و موجب آسیب به پا می شوند، پس می توان گفت که انتخاب پارکت لمینت با ضریب سایشی AC4 برایتان بهترین گزینه می باشد. 

نتیجه گیری 

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به درجه بندی پارکت لمینت و شاخص های درجه را به شما آموزش دهیم تا هنگام خرید پارکت بهترین انتخاب را مناسب با فصایی که دارید خریداری کنید . همچنین پس از بررسی کامل نکات گفته شده میتوانید از فروشگاه رونیا اقدام به پیدا کردن محصول مورد نظر خود کنید و بهرین خرید را داشته باشد .

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()