سبد خرید 0

علت موریانه زدن پارکت و راه های رفع آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 دی 1402 در ساعت 10 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

باظهور کفپوش های جدید مانند پارکت لمینت و پارکت چوبی امروزه کفوش های قدیمی کم تر استفاده میشوند . بخصوص در شرکت و ادارات و منازل مسکونی که هدف بهبود کفپوش خود را دارند این نوع کفپوش ها بسیار رایج شده است . اما پارکت ها علاوه بر مزایای بی شماری که دارند یک مشکل اساس دارند که این مسائله مهم موجب نگرانی برخی از افراد شده .

از گذشته تا کنون یکی از عواملی که چوب و لوازم چوبی را تهدید می کرده موریانه چوب و حشره‌های چوب خوار بودند . این حشرات نه تنها فقط در درختان یک بلکه زمانی که درخت تبدیل به الوارهای چوبی میشوند هم ممکن است چوب را مورد حمله قرار دهند. بنابراین همانطور که موریانه کاغذ دیواری وجود دارد موریانه ها پارکت ها راهم تهدید میکنند 

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در خصوص موریانه زدن پارکت ها و راه های مبارزه با آن را به شما آموزش  دهیم . با ما تا انتهای مطلب همراه باشید .

آسیب موریانه ها

بیشتر بخوانید : آیا میدانید علت صدا دادن پارکت چیست؟ 

موریانه چیست؟

 در اتبدا نیاز است اطلاعات مختصری در مورد موریانه ها و انواع آن داشته باشیم تا بیشتر با خصوصیات آنها آشنا شویم . موریانه (Termite) نوعی از حشرات چوب خوار است که دارای بدنی نرم است و شباهت ظاهری به مورچه دارد و رنگ آنها هم ممکن است شیری، زرد کم رنگ و یا قهوه ای باشند

بهترین محل برای زندگی موریانه محیط های بسته و زیرزمینی میباشد و همچنین این حشرات از طریق مسیرها و راه های زیرزمینی براحتی وارد خانه ها و ساختمان های چوبی می شوند .

انواع موریانه ها

 موریانه ها سه دسته هستند

  • موریانه هایی که زیر خاک زندگی می کنند
  • موریانه های چوب خشک
  • همچنین موریانه های چوب های مرطوب.

از آنجایی که موریانه ها از چوب تغذیه می کنند وجود موریانه در سازه های چوبی (مانند ویلاها یا خانه های چوبی) یک خطر محسوب می شود و میتوانند سازه های چوبی را با خطر جدی تهدید کنند . همین مسئله موچب میشود تا همه افرادی که از سازه های چوبی استفاده میکنند به فکر راه های برای جلوگیری و مبارزه با موریانه ها باشند .

موریانه

 بیشتر بخوانید : بروز ترین لیست قیمت پارکت لمینت  منتشر شد 

پارکت چوبی و موریانه:

مشکل بزرگی که همه افرادی که از پارکت استفاده میکنند را درگیر خود کرده تقابل بین پارکت چوبی و موریانه است . پارکت های چوبی به دلیل اینکه از جنس چوب طبیعی درختان بریده و تهیه می شوند ، از نظر دوام و مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند آب، رطوبت، گرمای شدید و یا موریانه ها ضعیف تر بودند  نیاز به توجه بیشتری داشتند.  اما این مقاومت کاملا بستگی به نوع چوب دارد به طور مثال از میان انواع پارکت های چوبی، بسیاری از آنها که از جنس درختانی مانند سرو، سدار، بلوط، گیلاس و یا گردو بسیار کمتر و معمولا به ندرت در معرض خوردگی موریانه قرار می گیرند . شما در مقاله مقایسه پارکت چوب طبیعی میتواند تفاوت آنها را بخوانید 

پارکت لمینت و موریانه:

پارکت لمینت به دلیل اینکه از جنس چوب ساخته نشده دارای مقاومت بالاتر و بیشتری نسبت به پارکت چوبی در برابر خطراتی مانند موریانه دارد. چرا که مواد ترکیبی آن دارای دوام و مقاومت بیشتری در برابر عوامل طبیعی هستند. به خصوص چنانچه زیرسازی پارکت لمینت به درستی صورت بگیرد و با استفاده از فوم سایلنت این کار را به بهترین شکل ممکن پیش از نصب تایل های پارکت لمینت انجام شود، معمولا دیگر جای نگرانی نیست.

 

علت موریانه زدن پارکت و راه های رفع آن

 

حتما شما هم می دانید که موریانه ها از آن دسته حشرات موذی هستند و هر کجا که مصنوعات چوبی باشد ردپایی از این حشرات نیز وجود دارد؛ این دسته از حشرات که ظاهری شبیه به مورچه هم دارند از چوب تغذیه می کنند و در تخریب توان و قدرت بالایی دارند؛ پارکت ها به دلیل این که از چوب ساخته می شوند و برای پوشش کف هم کاربرد دارند از دست این حشرات در امان نیستند و ممکن است که دچار موریانه شوند؛ آیا می دانید که علت موریانه زدن پارکت و راه های رفع آن چیست؟

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای پوشش کف منزل خود از پارکت چوبی استفاده کرده اید، آیا می دانید که از کجا باید بفهمید پارکت تان موریانه زده است یا نه؟ معمولا تشخیص این کار چندان آسان نبوده؛ ولی راه حل هایی وجود دارد که شما می توانید تشخیص دهید که موریانه به درون پارکت هایتان نفوذ کرده است یا نه.

 

با توجه به این که موریانه ها از داخل چوب را می خورند و تخریب می کنند در صورتی که متوجه شدید زمانی که پا روی کفپوش خود می گذارید پایتان فرو می رود یا زیر پایتان خالی است و محکم نیست باید بدانید که این احتمال وجود دارد موریانه ها به درون پارکت شما نفوذ کرده باشند و در حال تخریب چوب از داخل هستند.

 

همچنین اگر در زمان شب یا حتی روز احساس کردید که صدای خش خش یا خراشیدن چوب را می شنوید باید حواس خود را جمع کنید؛ چرا که این نشانه ها از وجود موریانه در داخل پارکت خبر می دهند؛ آیا می دانید که از طریق چه روش هایی می توانید موریانه پارکت را از بین ببرید؟ در ادامه راهکارهایی را در اختیارتان قرار می دهیم که برای رفع و از بین بردن موریانه ها بسیار موثر واقع می شوند.

 

  1. استفاده از مقوای کارتنی مرطوب: با توجه به این که موریانه ها عاشق سلولز و چوب هستند شما می توانید چند کارتن مقوایی را خیس کنید و در مکان هایی که مطمئن هستید موریانه وجود دارد بگذارید و پس از آن که موریانه ها برای خوردن این کارتن ها جمع شدند آن ها را به بیرون انتقال داده و آتش بزنید.
  2. به کارگیری بوریک اسید: بوریک اسید ماده ای است که  قادر بوده آب بدن موریانه ها را بکشد و در سیستم عصبی آن ها اختلال ایجاد نماید و در آخر هم خیلی زود آن ها را از بین ببرد، پس می توانید این ماده را تهیه کنید و در مکان هایی که احتمال می دهید موریانه وجود دارد بریزید.
  3. استفاده از آب نمک: نمک ها از دیگر موادی هستند که در از بین بردن موریانه ها نقش بسزایی دارند  و شما می توانید مقدار زیادی از این ماده را با آب گرم مخلوط کنید و در محیط هایی که مطمئن هستید آن ها لانه دارند بریزید.

 

اگر تمایل ندارید که موریانه ها به درون پارکت شما نفوذ کنند، بهتر است پارکت هایی را انتخاب کنید که با چوب درختان گیلاس سیاه، گردو سیاه، فندق و کهور جنگلی به تولید می رسند؛ این نوع از پارکت ها به دلیل قیمت بالایی که دارند به صورت سفارشی به تولید می رسند و موریانه نمی تواند به هیچ عنوان به داخل آن ها نفوذ داشته باشد.

راه های کشف مویانه

اینکه چه زمانی میتوانیم متوجه شویم که پارکت ما موریانه زده یا خیر بسیار مهم است .

موریانه ها از قسمت زیرین کفپوش به چوب حمله کرده و به چوب کف آسیب زده و آن را سست و ضعیف می کنند و در ظاهر دیده نمی شوند اما میتوانیم با راه های زیر به وجود موریانه پی برد .

  • صدای خش خش و یا خراشیدن چوب در منزل نشان دهنده وجود موریانه ها در لوازم چوبی است.
  • یک راه دیگر برای کشف مویانه ها در کفپوش، ضربه زدن به پارکت لمینت کف اتاق خواب است. وقتی موریانه ها چوب را می خورند، حفره ای در چوب ایجاد شده و به اصطلاح چوب” پوک” می شود.

پوک شدن پارکت تعمیر پارکت

مبارزه با موریانه

اما به مهم مترین بخش این قسمت یعنی راه های مبارزه با موریانه ها میرسیم . خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فن آوری های جدید و پیشرفته در زمان ساخت محصولات چوبی و یا کامپوزیت های چوب ، تمامی منفذهای آنها با استفاده از مواد شیمیایی خاصی پر می شود تا مقاومت آنها بیشتر شده و جلوی نفوذ حشرات کاملا گرفته شود. بنابراین این مشکل تا حد زیادی رفع شده اما باز هم نیاز است موارد مهم را رعایت کنیم تا به خیالمان از موریانه زدن پارکت راحت باشد .

راه های دیگری که از ایجاد موریانه جلوگیری میکند و یا با آن مبارزه میکند به شرح زیر است  :

  • به طور کلی بهترین روش برای حفاظت از چوب ساختمان‌های چوبی بستن راه‌های مخفی ورود آن‌ها به داخل ساختمان است. به عبارتی باید ساختمان را به‌گونه‌ای بسازید که هیچ منفذی برای ورود حشره به داخل ساختمان وجود نداشته باشد
  • بهتر است فونداسیون اصلی ساختمان از بتن یا مصالحی مانند آجر سنگ یا بلوک‌های سیمانی ساخته شود تا این مصالح موریانه‌ها نفوذناپذیر باشد .
  • فاصله بین تخته‌های پارکت باید به نحوی رعایت شود که هوا به‌راحتی در بین آن تهیه شود و از جمع شدن رطوبت جلوگیری شود. با این کار از رشد قارچ‌ها و موریانه‌ها جلوگیری خواهید کرد.
  • روش دیگر برای جلوگیری از نفوذ موریانه‌ها اشباع کردن چوب است. اشباع کردن چوب‌ها با استفاده از محلول‌های شیمیایی ضد قارچ و ضد حشره یکی از بهترین روش‌ها برای ضد موریانه کردن چوب است
  • سم پاشی خاک اطراف منزل یا ساختمانی که دچار موریانه شده یکی از راه های مبارزه با آنها میباشند .
  • ایجاد تهویه مناسب هوا در فضای مورد نظر میتواند تاثیر بسزایی در این امر داشته باشد
  • خشک نگه داشتن محیط منزل تا حد امکان (به ویژه خشک کردن سطح کفپوش های چوبی)
  • در نهایت در صورت بروز هر گونه مشکل براحتی می توان با کمی سم پاشی مشکل را به سرعت برطرف کرد.

سم پاشی پارکت

سم پاشی کردن پارکت

 

آیا پارکت سوسک می زند؟

 

با توجه به این که برخی از پارکت های چوبی موریانه قابلیت نفوذ در آن ها را دارد برای بیشتر افراد این سوال پیش می آید که آیا پارکت سوسک می زند؟ منظور از سوسک زدن پارکت سوسک های درشت و فاضلابی نیستند و سوسک هایی می باشند که همانند موریانه جسم ریزی دارند و قادر هستند که در سوراخ ها و چوب ها نفوذ پیدا کنند و پس از تکثیر موجب از بین رفتن وسیله ای شوند.

 

توجه داشته باشید سوسک های ریز مانند موریانه ها علاقه ای به خوردن چوب ندارند؛ اما تا دلتان بخواهد عاشق کثیفی هستند، پس اگر پارکت سوراخ شده اید دارید یا این که پارکت هایتان را تمیز نمی کنید و آلودگی در اطراف آن ها زیاد است، بهتر بوده که به ترمیم آن ها بپردازید و مدام این کفپوش ها را تمیز کنید؛ در غیر این صورت علاوه بر هجوم موریانه به داخل پارکت شاهد سوسک زدگی پارکت نیز می شوید و باید برای پیشگیری و رفع این اتفاقات هزینه های زیادی را بپردازید.

 

پس تا می توانید محیط اطراف خود را تمیز کنید و اگر پارکت سوراخ شده یا شکسته ای دارید آن را در بیاورید و یک جایگزین برای آن بسپارید یا هنگام نصب پارکت از عایق های مختلف و به خصوص استفاده کنید تا کفپوش هایتان هم در برابر موریانه و هم هجوم سوسک ها در امان باشند.

نتیجه گیری

در این بخش با تمامی نکات مهم در زمینه شناخت انواع موریانه ها ، راه های شناسایی آنها و از بین بردن موریانه پارکت های چوبی آشنا شدیم . بنابراین شما در صورتی دچار این مشکل شدید باید با استفاده از راه هایی که گفته شد به مبارزه با آنها بپردازید و در صورتی که راه های دیگری میشناسید حتما با ما در میان بگذارید . مشاوران رونیا هم به طور تمام وقت در اختیار شما هستند تا بتوانند به شما در این زمینه کمک کنند کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید . 

02144288929 -- 09121996816 

 

 

ارسال نظر

میلاد :
0 0
سلام . شستوشوی کف پارکت شده به دلیل اینکه رطوبت ایجاد میکنه ممکنه باعث موریانه زدن بشه؟
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()