سبد خرید 0

کلیات طراحی دکوراسیون داخلی در چند فیلد اصلی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 7 دی 1400 در ساعت 17 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی دکوراسیون داخلی (Interior Decoration Design) به معنی هنر هماهنگ‌سازی است که برای به جلوه در آوردن طرح‌ها، رنگ‌ها، اثاثیه و وسایل یک ساختمان به کار برده می‌شود. داشتن این هنر نیازمند بررسی و کسب دانش در این رابطه است. هنر آمیخته به دانشی است که جلوه خاصی در فضا ایجاد می کند و زندگی می‌بخشد. رنگ‌ها از فاکتورهای اصلی زیبایی قلمداد می‌شوند که در هنر طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ‌ها افسون می‌کنند و میزان استفاده و مکمل هر یک را شناسایی می‌کنند.

طراحی دکوراسیون داخلی

همچنین رنگ‌های ملایم باعث آرامش در افراد می‌شوند. به همین دلیل طراحان استفاده از رنگ‌های تند را  در طراحی دکوراسیون داخلی چندان توصیه نمی‌کنند. آن‌ها به انرژی نور طبیعی اعتقاد دارند و استفاده حداکثری از نور طبیعی را غنیمت می‌شمارند. چرا که این امر علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، هم به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و هم انرژی فوق‌العاده و مثبتی را منعکس می‌کند.

 مروری بر تاریخچه طراحی دکوراسیون داخلی

در قرن‌های هفدهم تا هجدهم میلادی و تا اوایل قرن نوزدهم، کار طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها بر عهده سازندگان خانه‌ها بود. پس از آن تا اواخر قرن نوزدهم خدمات دکوراسیون به صورت مجزا در کشورهای غربی رواج پیدا کرد. در این حین، تمایل و علاقه صاحبان منازل به انجام طراحی دکوراسیون داخلی بالا رفت. سپس با سطح زندگی افراد رابطه مستقیمی ایجاد می کند. آنچنان که در سال‌های 1850 تا 1860 میلادی بازار خرید و فروش لوازم خانگی رنگ و بوی دیگر به خود گرفت و این موضوع دلیلی بر این شد تا لوازم خانگی شیک و زیباتری ساخته شوند و پا به منازل بگذارند. این روند تا سال 1914 رونق بالایی داشت تا اینکه در نهایت در اواسط قرن بیستم، طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان حرفه‌ای مستقل شناخته شد و رشد پیدا کرد.

آشنایی با رشته طراحی دکوراسیون داخلی

شاید بتوان طراحی دکوراسیون داخلی را جزو پرطرفدارترین‌ رشته‌ها عنوان نمود. این رشته تا آنجا حائز اهمیت است که در اکثر دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و قبولی در آن کمی دشوار است. همانطور که اشاره شد طراحی داخلی هنر چیدمان فضای داخلی ساختمان است. طراح کسی است که با حفظ هماهنگی میان عناصر جانمایی صحیحی از محل قرارگیری لوازم و وسایل در نظر می‌گیرد. در آخر طراح با خلق طرح‌های جدید و مدیریت، نظارت و بازرسی پروژه طراحی، کار را به بهترین نحو پیش می‌برد و اثری ماندگار و زیبا خلق می‌کند.

 آشنایی با رشته طراحی دکوراسیون داخلی

رشته تحصیلی طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی تنها برای زیباتر جلوه دادن محیط نیست. بلکه می‌تواند تأثیر عمیقی بر شخصیت و خلق و خوی افراد بگذارد. فضای داخلی هر خانه‌ای می‌تواند منبع تمام نشدنی از انرژی‌های مثبت و یا طنین‌انداز افکار منفی در ذهن باشد. گاهی توجه به نکات ظریف و کوچک، نتایج بزرگی به همراه دارد. طراحی فضایی با انعطاف‌پذیری بالا از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح، می‌تواند کارکردهای مختلفی را ایجاد کند. معماری داخلی نقش عمده‌ای بر کیفیت فضای یک ساختمان ایفا می‌کند. نحوه چیدمان وسایل و شیوه تقسیم‎ بندی فضا، جنس، رنگ و نوع پوشش کف، سقف و دیوارها و در نهایت نحوه نورپردازی، از عوامل بسیار مهمی است که طی پروسه  طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن‌ها پرداخته شود.

طراحی دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی

سالن پذیرایی از بخش‌های مهم در هر خانه‌ای است. علی‌الخصوص برای ما ایرانیان که به خونگرمی و میهمان‌نوازی مشهور هستیم و از این بابت طراحی دکوراسیون داخلی آن بسیار اهمیت دارد. انتخاب رنگ و کاغذ دیواری مناسب پذیرایی به دلبازی فضا کمک شایانی می‌کند. پس برای این منظور استفاده از رنگ‌های روشن توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که فضای داخلی را بیش از حد شلوغ نکنید. چرا که سبب کوچک‌تر نشان دادن محیط می‌شود. ایجاد تناسب بین وسایل و رعایت این نکته تنها مختص سالن پذیرایی نیست. بلکه باید آن را به عنوان یک اصل، در تمام قسمت‌های خانه، رعایت کنید.

 طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

محیط آشپزخانه قلب تپنده هر خانه‌ای است که نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. بنابراین نوع دکوراسیون آن بسیار حائز اهمیت است. در نهایت باید وقت بیشتری برای طراحی دکوراسیون داخلی آن صرف شود. از فاکتورهای مؤثر در ایجاد زیبایی و جلوه‌بخشی بهتر به آشپزخانه می توان به نوع طراحی کابینت‌ها، دیوارپوش و کفپوش‌ها اشاره کرد. از دیگر عوامل تأثیرگذار در این زمینه، سینک ظرفشویی، نوع شیرآلات، نحوه چیدمان یخچال، ماشین لباس‌شویی، استفاده از انواع اکسسوری‌ها و در نهایت میزان روشنایی و نورپردازی آن است. برای داشتن دکوراسیونی زیباتر در آشپزخانه، سعی کنید از وسایل هم رنگ استفاده کنید. رنگ کابینت‌ها و دیوارپوش‌ها باید مکمل هم باشند. داشتن جزیره در آشپزخانه با صندلی‌های مدرن در دورتا دور آن، از دیگر نکات کاربردی در جلوه و نمای بهتر آشپزخانه به شمار می‌رود.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

اتاق خواب محلی برای استراحت و کسب آسایش و آرامش از دل مشغولی‌های روزانه است. از این رو نیازمند داشتن دکوراسیونی زیبا و صد البته آرام‌بخش است. در طراحی اولیه یک ساختمان، محل اتاق خواب باید در جایی باشد که از نور طبیعی بهره‌مند باشد. چرا که نور طبیعی سبب نشاط و شادابی افراد در طول روز می‌شود. استفاده از گل و گیاهان با گلدان‌هایی شیک و زیبا، دکور اتاق خواب شما را دگرگون می‌کند. درنهایت گل و گیاهان در اتاق خواب شما، حس سرزندگی و شادی را به شما تزریق می کند. همچنین در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب، استفاده از انواع کاغذ دیواری مدرن، پوستر دیواری اتاق خواب و قاب عکس‌های خانوادگی از دیگر مواردی است که سبب ایجاد احساس خوب در شما خواهد شد.

طراحی دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی

 نورپردازی و نقش آن در طراحی دکوراسیون داخلی

نورپردازی از عناصر بسیار مهم در علم معماری و طراحی دکوراسیون داخلی است. نورپردازی دارای دو دسته نور طبیعی خورشید و انواع نورهای مصنوعی طبقه‌بندی می شود. برای تزریق نور طبیعی به داخل محیط می‌توان از شیشه‌های رنگی و آینه‌های دکوراتیو بهره گرفت. همچنین برای جلوه‌بخشی بیشتر می‌توان از نورهای نقطه‌ای و لامپ‌های LED استفاده نمود. استفاده از این نوع لامپ‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا قسمت‌هایی چون ویترین، دکور، فلاور باکس و ... پر رنگ‌تر نمایش داده شوند. انعکاس و تابش این نور ها بر روی دیوار بخصوص دیوار هایی که با انواع کاغذ دیواری جدید و به روز پوشش داده شده اند بسیار چشم نواز و خیره کننده خواهد بود.

 نقش رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها اصلی‌ترین فاکتور در طراحی به شمار می‌روند. چرا که در هر فضا و مکانی اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، رنگ‌ها هستند.  رنگ ها تأثیر مستقیم و بسزایی در خلق و خو و روحیات افراد دارند. از این رو فرآیند انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است. پالت رنگی در طراحی دکوراسیون داخلی با توجه به نوع کارکرد محیط انتخاب می‌شوند. در مبحث طراحی داخلی، رنگ‌ها را در سه دسته رنگ‌های سرد و گرم و خنثی طبقه‌بندی می‌کنند. اگر در نیاز باشد در فضا جنب و جوش بیشتری احساس شود، طراحان از رنگ‌های گرمی همچون نارنجی، قرمز، زرد و ... استفاده می‌کنند. چنانچه نیاز به ایجاد فضایی آرام‌بخش و ملایم باشد، رنگ‌های سرد و خنثی، کاربرد بیشتری در طراحی دکوراسیون داخلی دارند.

سبک مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی

معمولاً به هر سبکی از طراحی که از حالت روتین و مرسوم قدیمی خارج شود و شکل جدید و رنگ و بویی تازه‌ به خود بگیرد، سبک طراحی مدرن اطلاق می‌شود. در سال‌های اخیر استفاده از سبک‌های مدرن در طراحی داخلی خانه‌های ایرانی بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران بی‌شماری را مجذوب خود نموده است. از مشخصه‌های رایج این سبک، سادگی و پرهیز از پیچیدگی‌هاست. در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، از خطوط ساده و صاف به دور از هرگونه  پیچیدگی‌های خسته کننده استفاده می‌شود. بهره‌گیری از طرح‌های مربعی و مستطیلی با لبه‌های تیز و بدون قوس و به همراه استفاده بیشتر از نور طبیعی به واسطه پنجره‌های بزرگ و قدی، از دیگر نشانه‌های نوگرایی است.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()