سبد خرید 0

ام دی اف ملامینه چیست ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 دی 1402 در ساعت 10 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه دکوراسیون داخلی مهم ترین بخش جذابیت هر خانه به شمار میرود به بسیار افراد هزینه های هنگفتی برای ساخت یک دکوراسیون جذاب میکنندبه دلیل اینکه زیبایی منزل، حس آرامش را برای افراد ساکن در آن به وجود می‌آورد. در بحث دکوراسیون  آشپزخانه جایگاه ویژه‌ای دارد، آشپزخانه‌ هر منزل جذاب‌ترین و پر‌کاربردترین قسمت آن است. در این فضای گرم و مملو از بوی غذا کابینت‌ها مهم ترین بخش هستند زیرا عمده کار شما در اشپزخانه با کابین ها میباشد . . کابینت ام دی اف در کنار انواع پارکت آشپزخانه  زیبایی بخش این فضا هستند. کابینت‌ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله می‌خواهیم به شرح کامل کابینت‌های ام دی اف ملامینه بپردازیم پس تا پایان ما را همراهی کنید.

ام دی اف ملامینه ورق ملامینه چیست؟

 

ورق ملامینه را نوعی ورق می نامند که ساختار داخلی آن را نئوپان تشکیل می دهد؛ این نوع ورق ها در متنوع ترین رنگ ها تولید و به بازار عرضه می شوند و یک جایگزین ایده آل برای ورق های ام دی اف به شمار می آیند که مزیت های فراوانی دارند و قیمت شان نیز مقرون به صرفه تر می باشد و از این ورق ها بیشتر برای طراحی و ساخت مصنوعات چوبی مانند انواع کمد، کابیت و ... استفاده می کنند.

 

معمولا ورق ملامینه از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی برخوردار است و روش تولید آن به این صورت است که در مرحله اول باید خرده چوب ها با به کارگیری چسب چوب و تحت تاثیر فشار زیاد به یکدیگر چسبانده شوند تا ورق مغزی ملامینه شکل بگیرد، پس از آن انواع مختلفی از کاغذهای تزئینی و دکوری را در تماس با زرین ملامینه قرار می دهند تا علاوه بر بالا بردن سطح کیفی محصول بتوانند که جلوه ای جذاب و زیبا به آن ببخشند؛ در آخرین مرحله از تولید ورق ملامینه به واسطه فشار و دمای بالا کاغذ دکوری را کاملا روی مغزی تثبیت می کنند و آن را هموار می سازند و به این طریق یک ورق ملامینه شکل می گیرد.

 

ورق های ملامینه با ویژگی های منحصر به فردی که دارند این روزها به وفور مورد استفاده قرار می گیرند و از ویژگی های خوبی که دارند می تواند به موارد ذکر شده زیر اشاره داشت.

 

  • امکان ابزارخوری مطلوب: از اصلی ترین ویژگی هایی که می توان برای ورق ملامینه برشمرد این است که قابلیت ابزارخوری بالایی دارد و این موضوع بدین معناست که ورق نام برده در برابر ابزارهایی نظیر اره از خود استقامت بالایی نشان می دهد و این احتمال وجود دارد که تکه تکه شود.
  • استقامت خمشی و فشاری بالا: انواع ورق های ملامینه در هر طرح و رنگی ازمقاومت خمشی و فشاری بالا برخوردار هستند و همین دلیل موجب می شود که نتوان آن ها را تحت هیچ شرایطی خم نمود.
  • عدم لکه پذیری: از ویژگی های ممتازی که می توان برای این نمونه از ورق ها در نظر گرفت این است که آن ها در برابر هر لکی از خود مقاومت نشان می دهند و در صورتی که لکی بر روی آن ها شکل بگیرد می توان با یک دستمال نمناک به راحت ترین شکل ممکن آن را پاک کرد.
  • مقاومت در برابر خط و خش: با توجه به متریال هایی که در ساخت انواع ورق ملامینه به کار گرفته می شود این ورق ها در برابر هر گونه خط و خشی از خود مقاومت بالایی نشان و به هیچ عنوان دچار هیچ آسیبی نمی شوند.
  • مقاومت در برابر رطوبت: همه ما می دانیم که آشپزخانه یکی از مکان هایی است که در معرض رطوبت قرار دارد؛ به همین منظور کابینت هایی که برای آن استفاده می شوند باید جنسشان طوری باشد که آب و رطوبت را به خود جذب نکنند و مقاوم باشند؛ ورق های ملامینه برای ساخت این کابینت ها بهترین گزینه هستند؛ چرا که ضد آب می باشند و و سطح کیفی بالایی دارند.

 

حالا که دانستید ورق ملامینه چیست و چه ویژگی هایی دارد بهتر است که با کاربرد این محصولات نیز آشنا شوید؛ مهم ترین کاربری ورق های ملامینه استفاده از آن ها برای ساخت انواع کمد و کابینت می باشد؛ چرا که این ورق ها هم مقاومت زیادی دارند و هم این که در برابر رطوبت از خود پایداری نشان می دهند.

 

امروزه به دلیل قیمت مناسب و به صرفه ای که ورق های ملامینه دارند از آن ها بیشتر برای تولید سرویس خواب و انواع کمد و تخت نیز استفاده می شود که هم مقاومت بسیار بالایی دارند و هم این که از لحاظ سطح کیفی در درجه بالایی قرار می گیرند؛ از دیگر کاربردهایی که می توان برای ورق ملامینه در نظر گرفت این است که از این ورق ها می توان به عنوان دیوارکوب نیز استفاده کرد که جنسشان بسیار محکم و مقاوم است و امکان خم و تا کردن آن ها نیز به هیچ عنوان وجود ندارد.

ام دی اف ملامینه و کاربرد آن

در ساخت کابینت یا کمد دیواری‌ها اغلب  از ام دی اف ملامینه استفاده می‌شود. حال قبل از آن به نوع تولید خود ام دی اف می‌پردازیم. ام دی اف‌ها تخته‌های فیبری با چگالی متوسط هستند که از تکه‌های ریز چوب‌ نرم و سخت آغشته به موم و رزین و فشرده شدن در برابر گرما ساخته می‌شوند. ام دی اف‌ها برای ساخت انواع کابینت، کمد و.. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به سلایق شخصی، افراد می‌توانند روکش‌های چوبی در طرح و رنگ‌ها‌ی مختلفی بر روی این ام دی اف‌ها قرار دهند و طرح و جلوه  خاصی به صنایع چوبی خود ببخشند. دلیل استفاده از ام دی اف‌ها ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. این محصولات انواع مختلفی دارند که ما در ادامه به ام دی اف ملامینه، کاربرد و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

محصولات مرتبط : بهترین انواع دیوار پوش ام دی اف را مشاهده کنید 

ام دی اف ملامینه

از روکش‌های پرکاربردی که بر روی ام دی اف ملامینه می چسبانند، می‌توان به روکشی با همین نام اشاره کرد. این روکش‌ها جنس پلاستیکی سختی دارند و از کاغذ‌های تزیينی در طرح و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند. آن‌ها را با چسب فرمالدئید بر روی ام دی اف قرار می‌دهند. ام دی اف ملامینه در ساخت کابینت‌ها، کمد، انواع مبل و سرویس خواب و ... استفاده می ‌شود.

ام دی اف ملامینه را به جای تخته‌های هفت‌لایه، سه‌لایه و ... در ساخت صنایع  چوبی می‌توان استفاده کرد. قطر این ورقه‌ها بین 25 تا 35 صدم میلی‌متر است و مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار دارند. استفاده از این نوع روکش نسبت به ام دی اف خام مشکلاتی مثل باد کردن، ورقه ورقه شدن و ... را از بین می‌برد.

انواع ام دی اف ملامینه

مزایای ام دی اف ملامینه

همان‌طور که می‌دانید کاربرد برخی از محصولات به دلیل مزیت‌های فراوان آن است. ام دی اف ملامینه نیز مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • مقاوم بودن در برابر رطوبت
  • سبک و کم حجم بودن آن
  • مقاوم بودن در برابر حرارت
  • قابلیت ابزار پذیری
  • مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه

 مقاوم بودن در برابر رطوبت

 استفاده از روکش ملامینهدر ام دی اف‌ها سبب ایجاد مقاومت این محصولات در برابر رطوبت خواهد شد. این خاصیت عالی بهترین ویژگی ایی است که پارکت لمینت یشیل دارد .

در ام دی اف خام به محض رسیدن رطوبت به آن، باد کرده و دچار آسیب می‌شود. البته این نکته را نیز، توجه داشته باشید که اگر روکش ملامینه نیز، دچار آسیب زیادی شود، آب به داخل ام دی اف رسوب و آن را آسیب پذیر خواهد کرد. پس تا حد امکان از خراش برداشتن یا خراب شدن روکش ام دی اف جلوگیری کنید تا ام دی اف شما سالم و زیبا بماند.

سبک بودن و کم حجم بودن روکش ملامینه

فاکتور مهم دیگر در انتخاب نوع ام دی اف سبک بودن ام دی اف ملامینه است. کم حجم بودن این ام دی اف ها به دلیل روکش به کار رفته در آن است. کم حجم بودن و سبک بودن این ام دی اف در بکار‌گیری و نصب آن و تراکم خوب این نوع ام دی اف‌ها سبب مقاومت آن در برابر فشار و سایش خواهد شد. شما میتوانید این نوع ام دی اف را با دیوار پوش ام دی اف ترکیب کنید و جلوه زیبایی خلق کنید 

مقاوم بودن در برابر حرارت

ام دی اف ملامینه را در هنگام پرس کردن با مواد ضد آتش یا نمک‌های مخصوص مخلوط می‌کنند که این کار سبب ایجاد مقاومت این نوع از ام دی اف‌ها در برابر حرارت خواهد شد. استفاده از آن به دلیل مقاومت در برابر دما در محیط آشپزخانه که همواره  در معرض حرارت است، کاری مقرون به صرفه و عاقلانه است. 

قابلیت ابزار پذیری

قابلیت ابزار پذیری روکش ملامینه در ارتباط با توانایی برش زدن، اضافه کردن ابزار و تغییر در شکل ظاهری ام دی اف است. این ام دی اف‌ها به دلیل چگالی کم و تراکم مناسبی که دارند، قابلیت ابزار پذیری و انجام کارهایی چون برش و ... را بر روی ورقه‌های خود دارند. کار با ام دی اف ملامینه نسبت به دیگر ام دی اف‌ها  راحت‌تر می‌باشد. 

مقاومت بالای ام دی اف ملامینه در برابر هرز شدن پیچ

ام دی اف ملامینه به دلیل استحکام بالایی که دارد، انعطاف پذیری خیلی مطلوبی داشته و پیچ‌ها و ابزارهای آن شل نمی‌شوند. این ام دی اف‌ها در محل اتصال لولا و پیچ‌ها، حالت اولیه‌ خود را به شکل بسیار خوبی حفظ می‌کند. ام دی اف ملامینه انتخاب عالی برای استفاده در ساخت وسایل چوبی شما خواهد بود.

ویژگی ام دی اف ملامینه

کاربرد‌های ام دی اف ملامینه

ام دی اف ملامینه در ساخت انواع محصولات جمله مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • کابینت
  • کمد
  • مبلمان
  • قفسه
  • استند
  • ساخت فضاهای دخلی
  • میز کار
  • ...

خرید ام دی اف ملامینه

ام دی اف ملامینه از پرکاربردترین روکش‌ها در صنعت چوب به شمار می‌رود. از ویژگی‌هایی که این ام دی اف را از ام دی اف‌های دیگر متمایز می‌کند؛ سبک بودن، ارزان بودن، مقاومت بالای آن در برابر حرارت، فشار و رطوبت و ... می‌باشد. این ام دی اف‌ها تنوع زیادی در طرح و رنگ‌های مختلف دارند و همچنین فروشگاه رونیا سبب داشتن قیمت مناسب آن‌ها به نسبت محصولات دیگر انتخاب خوبی برای شما خواهد بود . 

نکات مهم در زمینه‌ی خرید ام ‌دی‌ اف‌های ملامینه

  • تفاوت ام دی اف و نئوپان
  • متناسب بودن با محیط

تفاوت ام دی اف ملامینه و نئوپان

در خرید وسایل چوبی خود دقت کنید؛ زیرا افراد کمی در میان فروشندگان پیدا می‌شوند که ادعا ‌کنند که ام دی اف در ساخت وسیله به کار برده‌اند، اما در واقعیت نئوپان بوده است. در این مورد به این موضوع دقت کنید که ام دی اف‌ها از چوب و چسب ساخته شده‎اند اما نئوپان از خرده‌های درشت چوب تولید می‌شود. برای تشخیص این دو مورد از هم به عکس زیر دقت کنید تا در انتخاب محصول  خود دقت لازم را داشته باشید.

نئوپان و ملامینه

متناسب بودن ام دی اف ملامینه با محیط

در خرید ام دی اف ملامینه باید به این نکته دقت کنیم که ما MDF را انتخاب کرده‌ایم که با توجه به موارد گفته شده در متن علاوه بر ویژگی‌هایی که دارد، در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم محیطی را که می‌خواهید، این ام دی اف‌ها را در آن بکار ببرید در نظر بگیرید. زیرا اگر در محیط‌های آزمایشگاهی از این ام دی اف‌ها به عنوان میز کار  استفاده کنید، در برابر مواد آزمایشگاهی اسیدی و بازی مقاوم نبوده و زود آسیب می بینند. این ام دی اف‌ها بیش تر برای ساخت کابینت‌ها یا کمد دیواری و سرویس خواب و ...  در منزل  کاربرد دارند.

 

تفاوت ملامینه با ام دی اف

 

بسیاری از افراد بر این باور هستند که ورق ملامینه با ورق ام دی اف هیچ تفاوتی ندارد؛ اما برخلاف عقیده و نظر این افراد باید بگوییم شاید از لحاظ ظاهری این دو محصول شبیه بهم باشند؛ ولی تفاوت هایی زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی تفاوت ملامینه با ام دی اف می پردازیم و اطلاعاتی را در این باره در اختیارتان قرار می دهیم.

 

  • تراکم وزن: تراکم همان جرم حجمی ورق است و به هر میزان و اندازه ای که تراکم یا همان جرم حجمی ورق بیشتر باشد مقاومت ورق نیز بالاتر می رود و یکی از عمده تفاوت های میان ورق ملامینه و ام دی اف هم همین مورد می باشد که ام دی اف نسبت به ملامینه تراکم وزن بیشتری دارد و مقاومت آن بالاتر می باشد.
  • مقاومت در برابر رطوبت: ملامینه در برابر رطوبت از خود مقاومت چندانی نشان می دهد؛ ولی این موضوع بدین معنا نیست که ورق های ام دی اف در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهند و در واقع هر دو این ورق ها نقطه ضعف هایی در برابر رطوبت دارند؛ اما بهتر است که از ورق های ملامینه برای ساخت مصنوعات چوبی در محیط های مرطوب استفاده نشود.
  • مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا: معمولا هر دو این ورق ها در برابر حرارت از خود مقاومت آنچنانی نشان نمی دهند و به هیچ عنوان نباید در محیط هایی که دمای بالایی دارند و در معرض حرارت هستند استفاده شود.
  • امکان ابزارخوری: به هر میزانی که تراکم یک ورق بیشتر باشد انجام کار برش روی آن راحت تر است؛ ورق ملامینه به دلیل این که از خورده چوب های درشت تولید می شود قابلیت ابزارخوری بسیار کمتری نسبت به ورق ام دی اف دارد و این یکی از اصلی ترین تفاوت ها میان ملامینه و ام دی اف به شمار می آید.
  • استقامت در برابر هرز شدن اتصالات و پیچ ها: ورق های ام دی افممکن است که به مرور زمان منعطف تر شوند و همین علت باعث شود که پیچ و مهره آن ها شل گردد؛ اما ورق های ملامینه به هیچ عنوان ظاهر  و حالت خود را از دست نمی دهند؛ به همین منظور در برابر هرز شدن پیچ و مهره ها مقاوم تر هستند.
  • مقاومت فشاری و خمشی: در واقع زمانی که مغزی این دو روکش ها کیفیت بیشتری داشته باشند مقاومت شان در برابر فشار و خمش بالاتر می رود و از طرفی چون که مغزی ورق های ام دی اف بیشتر از روکش های ملامینه است پس می توان نتیجه گرفت که مقاومت فشاری و خمشی ورق های ام دی اف بیشتر می باشد.
  • مقاومت در برابر لکه: به دلیل این که جنس هر دو این ورقه ها از یک متریال است مقاومت آن ها در برابر لکه نیز مساوی می باشد؛ ولی باز هم متذکر می شویم در صورتی که این ورقه ها دچار لکه شوند با یک پارچه نمناک به راحتی می توان آن ها را پاک کرد.
  • قیمت: یکی دیگر از تفاوت های میان این دو ورق قیمتشان می باشد؛ معمولا ورق های ملامینه با توجه به هزینه ساختشان قیمت کمتری از ورق های ام دی اف دارند؛ ولی هزینه برشکاری و نصب آن ها بیشتر از روکش های ام دی اف می باشد.

 

کلام پایانی

انتخاب ام دی اف ملامینه مناسب و ارزان ولی با کیفیت خوب برای افراد سخت است. ما در این مقاله شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا کردیم و نکات مهم در خرید این ام دی اف‌ها را برایتان شرح دادیم. پس اگر به دنبال ام دی اف مناسب و با کیفیت هستید، پیشنهاد ما به شما MDF  با روکش ملامینه خواهد بود. امیدواریم با گردآوری این اطلاعات به شما عزیزان در انتخاب ام دی اف دلخواهتان کمک کرده باشیم. از همراهی شما تا پایان این مقاله متشکریم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()