سبد خرید 0

روش های کندن انواع پارکت ها

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 25 بهمن 1402 در ساعت 17 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )

استفاده از پارکت ها به عنوان کفپوش برای منازل ،ادارات و سایر فضا ها بسیار پرکاربرد شده است و میتواند جلوه بسیار زیبایی به منزل بدهد . اما این نوع کفپوش ها ممکن است نسبت به سرامیک و موزاییک در صورت تردد زیاد روی آنها زود تر مستهلک شوند همین موضوع باعث میشود افراد در وهله اول به واکس زدن پارکت جهت احیای زیبایی پارکت فکر کنند و پس از آن به عوض کردن پارکت فکر کنند .

برای عوض کردن پارکت نیاز است که پارکت قبلی کاملا حذف شود و پارکت را بکنیم تا بتوانیم پارکت جدید را با زیرسازی مناسب برای آنها نصب کنیم . 

در این مقاله قصد داریم تمامی نکات مهم کندن انواع پارکت + ویدیو را به شما آموزش دهیم 

دلایل عوض کردن پارکت

دلایل کندن پارکت 

کندن پارکت میتواند برای هر فرد دلیل خاصی داشته باشد که به چند مورد آن اشاره میکنیم : 

  • درصورتی که بخواهید کفپوش موجود خود را ارتقا دهید
  • ممکن است کفپوش فعلی آسیب دیده یا خراشیده شده باشد و شما نیاز به تعویض آن دارید. 
  • انواع جدید کفپوش به بازار و قدیمی کفپوش های موجود
  • ایجاد تنوع در رنگ و طرح پارکت 
  • نقل مکان به جایی دیگر 

کندن پارکت بهتر است یا ترمیم آن؟

اگر بنا به هر دلیلی پارکت های منزل تان دچار عیب و ایراد شده اند و ظاهر نامناسبی را برای دکوراسیون منزل تان به وجود آورده اند و شما به فکر راه حلی برای این مشکل هستید، به نظرتان کندن پارکت بهتر است یا ترمیم آن؟ توجه داشته باشید کندن یا ترمیم پارکت کار چندان آسانی نیست و این احتمال وجود دارد که روزی با این مسئله روبرو شوید؛ روش های کندن انواع پارکت با یکدیگر فرق دارند؛ به عنوان مثال پارکت هایی که جنس چوبی دارند و با استفاده از چسب به زمین چسبانیده می شوند جدا کردن آن ها کاری زمانبر و کمی دشوار خواهد بود و ما در ادامه مطلب گام به گام آموزش کندن و جدا کردن پارکت های چوبی را در اختیارتان قرار می دهیم تا سطح دانسته هایتان در این زمینه افزایش یابد.

همان طور که همه شما هم از این موضوع مطلع هستید، پارکت های چوبی جزو بهترین و گرانترین پارکت ها می باشند که ظاهر بسیار زیبایی دارند و یک انتخاب منحصر به فرد برای دکوراسیون های کلاسیک به شمار می آیند؛ اگر شما هم پوشش کف منزل تان از این نوع پارکت ها است و بنا به هر دلیلی دچار آسیب، سوختگی یا خراشیدگی شده اند و شما به فکر راه حلی برای رفع این معضلات هستید و می خواهید که آن ها بکنید و جایگزینی برایشان تدارک ببینید، ما به شما پیشنهاد می دهیم در صورتی که سوختگی ها یا خراشیدگی کفپوش هایتان کم است نیازی نیست به فکر کندن آن ها باشید و می توانید آن ها را به ساده ترین شکل ممکن ترمیم کنید.

برای ترمیم این دسته از کفپوش ها به یک سمباده، واکس و رنگ نیاز دارید و برای این کار باید سطوحی که دچار خراش شده اند را با سمباده از بین ببرید و با استفاده از واکس و رنگ روی آن ها را بپوشانید و مجددا از آن ها استفاده نمایید؛ اما در صورتی که می بینید عیب و ایرادات کفپوش هایتان به قدری زیاد است که با ترمیم هم رفع نمی شود، تنها چاره کارتان همان کندن کفپوش ها و پیدا کردن جایگزینی برای آن ها می باشد و برای کندن پارکت چوبی می توانید از مراحل زیر پیروی کنید.

  • تمام وسایل محیطی که قرار است پارکت های چوبی آن را بکنید را جمع کنید و سپس به تمیز کردن کفپوش ها بپردازید.
  • با استفاده از یک سشوار صنعتی خارجی ترین قسمت پارکت را حرارت دهید تا چسب های آن ذوب شوند و شما بتوانید راحت تر پارکت را از زمین جدا کنید.
  • پس از لق شدن پارکت با یک کاردک به آرامی زیر آن کنید و کفپوش را به بالا بکشید.
  • توجه داشته باشید که حرارت سشوار را در یک نقطه ثابت نگه دارید و تمام مراحل گفته شده را برای دیگر کفپوش ها نیز انجام دهید.

پارکت های لمینت دسته ای دیگر از پارکت ها هستند که بدون چسب نصب می شوند؛ اگر از این پارکت ها استفاده می کنید و عیب و ایراد زیادی در آن ها وجود دارد و می خواهید که با کندنشان ظاهر بدی که برای دکوراسیون منزل تان به وجود آورده اند را از بین ببرید، بهتر است که برای کندن آن ها از مراحل زیر کمک بگیرید.

  • در ابتدا باید محیطی که قصد کندن پارکت ای آن را دارید را خلوت و تمام وسایل آن را جمع کنید.
  • بعد از این کار قرنیزهایتان را از دیوار به آرامی جدا کنید و با یک اهرم زیر کفپوش ها فشار آورید و آن ها را به بالا بکشید و برای کندن تمام شان به همین کار ادامه دهید.
  • توجه داشته باشید که فشار آوردن به هر کدام از این کفپوش ها منجر به شکسته شدنشان می شود، پس این کار را به آرامی انجام دهید.

در انتها می توان گفت که ترمیم کفپوش ها زمانی توصیه می شود که عیب و ایرادات آن ها سطح و قابل رفع باشند؛ اما زمانی که این ایرادات به قدری زیاد بودند که نمی توانستید با ترمیم آن ها را از بین ببرید چاره کارتان همان کندن کفپوش و خرید جایگزین برای آن می باشد.

نحوه کندن انواع پارکت ها 

پارکت ها در انواع مختلفی از نظر نحوه نصب و کندن شان تقسیم بندی میشود 

  • پارکت لمینت
  • پارکت چوبی

نحوه کندن پارکت لمینت

پارکت لمینت یکی از ساده ترین پارکت ها هم از نظر نحوه نصب پارکت هم از نظر کندن پارکت میباشد زیرا پارکت لمینت به صورت شناور نصب میشود و به زمین زیرش از طریق چسب پارکت وصل نمیشود بنابراین به آسانی با هم جمع می شود و فقط با یک ضربه از هم جدا میشود . همچنین میتوانید آنها را در جای دیگری استفاده کنید . 

در ابتدا بهتر است بررسی کنیم که از پارکتی که الان بر روی کف قرار دارد چه استفاده هایی میتوان برد. گزینه هایی مثل فروش در سایت‌هایی که اجناس دست دوم میفروشند، استفاده برای ویلا یا خانه دوم و هدیه دادن به کسانی که به آن نیاز دارند از بهترین گزینه برای پارکت‌های باز شده هستند. برای روش فروش بهتر است از قبل تصمیم گرفت و قبل از باز کردن آنها از پارکت‌هایی که بر روی کف قرار دارند عکس های جذابی تهیه نمود و اقدام به اگهی کردن آن نمود. معمولا خریداران این قبیل اجناس خودشان زحمت باز کردن آن را نیز متقبل می شوند و زحمت آن نیز کم‌تر خواهد بود. 

در صورتی که خودتان قصد باز کردن پارکت را دارید ابتدا کلیه وسایل را به یک سمت منزل انتقال دهید، قرنیز‌های دور از روی پارکت کنده شوند و بعد از آن از سمت راست کار به صورت ردیف به ردیف در طول کار اقدام به باز کردن پارکت‌ها نمایید. بعد از باز کردن، هر 8 عدد از پارکت‌ها را در یک کاور یا محافظ بسته بندی کنید و برای مصارف دیگر حفظ کنید. پارکت باید به صورت افقی بر روی کف صاف نگهداری شود.

 برای کندن پارکت لیمنت باید مراحل زیر را طی کنیم : 

 1 - تمام قطعات تزئینی را بردارید : 

دراین مرحله باید کف را کاملا خالی کنید و تمام وسایلی که بر سطح زمین قرار دارد بردارید.

2 - سطح زمین را تمیز کنید : 

بهتر است کف تمیز باشد تا بتوانید بهتر درز های پارکت را تشخیص دهید 

3 - بهتر است از کنارهای‌ اتاق شروع کنید 

برای کندن پارکت ها نباید از وسط اتاق شروع به برداشتن پارکت کنیم زیرا این کار علاوه بر اینکه سخت است باعث آسیب دیدن پارکت ها هم میشود . بهترین کار این است که از کناره های دیوار جایی که قرنیز ها هستند شروع به کار کنیم چرا که در لبه‌ها از کفپوش استفاده نشده و معمولا قرنیزهای چوبی برای پوشاندن لبه‌ها به کار می‌روند.

در این روش باید ابتدا با یک کاردک مناسب، قرنیزها را جدا می‌کنیم. بعد از برداشتن قرنیزها میتوانیم با استفاده از با اهرم های مخصوص پارکت ها را جدا کنیم 

سپس اهرم را به دقت بین ورق لمینت و کف بچسبانید و به آرامی آن را بلند کنید تا در زاویه ۴۵ درجه قرار گیرد. در این مرحله باید ورق لمینت کف را از قطعه کنار آن جدا کرد. سپس به ردیف دوم بروید و جدا کردن ورق ها را یک به یک تکرار کنید. اگر تایل ها در شرایط مناسبی هستند، آنها را جهت استفاده های بعدی ذخیره کنید.

درصورتی که برای پارکت شما از لایه های زیرین فوم نازک یا پلاستیک جهت عایق رطوبتی استفاده شده باشد نیاز است این لایه ها را جمع کنید و دور بریزید زیرا معمولاً برای استفاده مجدد مناسب نیست.

4 - کف را تمیز کنید 

گرد و غبار، خاک و یا زباله های باقی مانده را پاک کنید تا کف آماده دریافت کفپوش جدید باشد.

کندن پارکت

نحوه کندن پارکت چوبی 

پارکت های چوبی به دلیل اینکه برای چسباندن آنها از چسب مخصوص استفاده میشود کندن آنها کمی دشوار تر است و کافیست مراحل زیر را طی کنید : 

 1 - تمام قطعات تزئینی را بردارید : 

دراین مرحله باید کف را کاملا خالی کنید و تمام وسایلی که بر سطح زمین قرار دارد بردارید.

2 - سطح زمین را تمیز کنید : 

بهتر است کف تمیز باشد تا بتوانید بهتر درز های پارکت را تشخیص دهید 

3 - جدا کردن چسب از کف و پارکت 

برای جدا کردن چسب از کف و پارکت میتوانید از سشوار های صنعتی استفاده کنید . 

استفاده از سشوار صنعتی باید به گونه ای باشدکه تا وقتی که چسب اتصال کاملا نرم شود ادامه پیدا کند سپس آرم آرام کفپوش را بالا برده تا کاملا کنده شود در این مرحله میتوانیم از کاردک و حلال چسب پارکت استفاده کنیم . این حلال ها میتوانند بنزین و حلال های مخصوص باشد تا کار کندن راحت تر کند 

کندن پارکت لمینت

کلام آخر  

در این مقاله مجموعه رونیا سعی داشته ساده ترین راه های کندن پارکت های قدیمی را به شما آموزش دهد همچنین میتواند در صورتی راه های خوبی برای کندن پارکت میشناسید با ما به اشترک بگذارید و در صورت درخواست مشاوره با متخصصین ما از راه های ارتباط با ما استفاده کنید . 

ارسال نظر

مهدوی :
0 0
یه قسمتهایی از دیوارهای پذیرایی با چوب پوشیده شده ،چطور چوبها رو بکنیم که دیوار اطرافش آسیب نبینه؟
مدیریت :
0 0
با سلام لطفا از محل مورد نظر عکس ارسال کنید.
امیر :
0 0
سلام و درود. اگر فقط یه تیکه از پارکت آسیب عمقی و جدی داشته باشه اما بقیش سالم باشه میشه فقط همون یه تیکه رو تعویض کرد؟
مدیریت :
0 0
درود بر شما بله امکان تعویض یا تعمیر قسمتی از پارکت وجود دارد.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار معایب و محاسن کفپوش پشت چسب دار هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 هزینه های اصلی بازسازی خانه در سال 1402 ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش ایده‌ی جذاب پوشاندن دیوارهای خراب با دیوارپوش نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک نحوه چیدمان و انتخاب کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ امسال کدوم طرح های کاغذ دیواری مده؟ شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب شیوه ترکیب کاغذ دیواری ساده و گلدار برای اتاق خواب ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل ایده های خلاقانه و کم‌هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا دکوراسیون پذیرایی با جدید ترین کاغذ دیواری روز دنیا آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ آیا نباید کل دیوارهای خانه را کاغذ دیواری کرد؟ کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت کاغذ دیواری خاص و مجلل مناسب دفتر وکالت نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن نکات مهم زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری+ روش‌های انجام آن خرید میکروسمنت پودری خرید میکروسمنت پودری 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید 3 نکته پنهانی در انتخاب کاغذ دیواری راهرو که باید بدانید کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ کدام دیوار خانه را کاغذدیواری کنیم؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ از پارکت لمینت شیاردار (V-Groove) در کجاها استفاده می شود؟ کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری سورمه ای، انتخابی هوشمندانه برای دکوراسیون داخلی مزیت کاغذ دیواری خال خالی مزیت کاغذ دیواری خال خالی کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار کاغذ دیواری اکلیلی و شاین دار مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مقایسه پارکت لمینت تیره و روشن مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای مزایا و معایب پارکت لمینت نسکافه ای ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ ضخامت پارکت لمینت چه تاثیری بر کارایی آن دارد؟ راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت راه‌ های افزایش طول عمر پارکت لمینت بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ بهترین کفپوش برای مکان‌ های مرطوب کدام است؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ آیا پارکت لمینت ها عایق حرارت هستند؟ نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری مهد کودک به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟ بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی بررسی روش‌هایی برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه استفاده از ترفندهای طراحی برای بلند نشان دادن سقف کوتاه ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت ترازبندی سطح کف ساختمان با پارکت تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه تأثیر رنگ گرم و سرد در دکوراسیون داخلی خانه کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک کلیدی‌ترین نکات برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس آشنایی با پرده ساده و شیک اتاق خواب عروس عایق صوتی دیوار مشترک عایق صوتی دیوار مشترک معرفی مدل های عایق صوتی کف معرفی مدل های عایق صوتی کف بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان بهترین ترند های پرده برای اتاق نوجوانان ام دی اف ملامینه چیست ؟ ام دی اف ملامینه چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ پارکت آنتی استاتیک چیست ؟ نحوه نصب و اجرای قرنیز نحوه نصب و اجرای قرنیز اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل اتخاب بهترین رنگ قرنیز برای منزل انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی انتخاب کفپوش مناسب برای باشگاه خانگی نحوه ی انتخاب انواع قرنیز نحوه ی انتخاب انواع قرنیز پارکت لمینت بلوط پارکت لمینت بلوط
نمایش همه
علاقه مندی ها ()